FOTO - RELACJE
UROCZYSTE OTWARCIE
SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ "ZBÓJEŃSKI KREDENS"
SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ "ZBÓJEŃSKI KREDENS"
W dniu 16 lutego 2017 roku
miało miejsce uroczyste otwarcie Spółdzielni Socjalnej „ZBÓJEŃSKI KREDENS”, w
którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów lokalnych, organizacji
pozarządowych, lokalnych firm i
instytucji oraz osoby indywidualne. Wydarzenie zorganizowano dzięki pomocy
Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej „TŁOK” w Toruniu oraz Gminy Zbójno.
Nasza Spółdzielnia stanowi podmiot ekonomii społecznej, której założycielami są osoby prawne: Gmina Zbójno i Stowarzyszenie „Czas dla Zbójna”.
Pani Katarzyna Kukielska, Wójt
Gminy Zbójno, opowiedziała o motywach kierujących lokalnym samorządem przy
podejmowaniu odważnej decyzji by inwestować w sektor ekonomii społecznej. Dzięki
tej decyzji pięć osób z terenu Gminy Zbójno znalazło zatrudnienie w ramach
umowy o pracę. Ponadto dwie osoby podjęły współpracę z podmiotem w ramach umowy
zlecenia. Spółdzielnia socjalna stanowi praktyczny przykład łączenia troski o
rozwiązywanie problemów społecznych z optymalizowaniem wydatków z funduszu
gminy. Spółdzielnia bowiem od 22 stycznia 2018 roku realizuje gminny program
dożywiania dzieci szkolnych.
Historię powstania i
budowania zespołu „ZBÓJEŃSKIEGO KREDENSU” przybliżyła Pani Estera
Rutkowska, członkini grupy inicjatywnej
biorąca udział w projekcie oraz Członek Zarządu Spółdzielni. Powstanie podmiotu
było możliwe dzięki skorzystaniu z dofinansowania ze środków EFS. Grupa inicjująca
powołanie spółdzielni oraz przyszli pracownicy solidarnie brali udział w ścieżce szkoleniowo – doradczej,
koordynowanej przez OWES „TŁOK”. Dofinansowano
utworzenie 5 miejsc pracy w ramach projektu RPO dla Województwa Kujawsko –
Pomorskiego na lata 2014 – 2020 Oś priorytetowa 9: Solidarne społeczeństwo,
Działanie 9.4: Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie
9.4.1: Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej.
W
kolejnym wystąpieniu Pan Michał Krupka, kierownik GOPS w Zbójnie oraz
Przewodniczący Powiatowego zespołu ds. Ekonomii Społecznej przybliżył obecnym idee
oraz cele działania zespołu. Opowiedział czym jest ekonomii aspołeczna oraz dlaczego ważną sprawą jest wzmacnianie tego
sektora.
Pani
Edyta Brzostkowska specjalistka od zamówień publicznych, doradca Ośrodka
Wsparcia Ekonomii Społecznej „TŁOK” w Toruniu w swoim wystąpieniu przedstawiła zagadnienie
odpowiedzialnych zamówień publicznych oraz możliwość wykorzystywania klauzul
społecznych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Bardzo dziękujemy OWES TŁOK
za pomoc w zorganizowaniu dzisiejszej uroczystości, dziękujemy też wszystkim
gościom za przybycie. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele lokalnego
samorządu: Wójt Gminy Zbójno, Pani Katarzyna Kukielska, Przewodniczący Rady
Gminy Zbójno, Pan Mieczysław Pankiewicz oraz Radni: Pani Grażyna Stachowska,
Pani Hanna Wesołowska oraz Pan Grzegorz
Maślewski wraz z sołtysami. W uroczystości udział wzięli także zaproszeni
goście: Starosta Powiatu Golubsko – Dobrzyńskiego, Pan Andrzej Okruciński, Wójt
Gminy Ciechocin, Pan Jerzy Cieszyński, w imieniu Burmistrza Miasta Rypin
uczestniczyła Pani Monika Kalinowska, Miasto Golub – Dobrzyń reprezentowała Pani Beata Meredyk – Chlebowska – kierownik MOPS w
Golubiu – Dobrzyniu, w imieniu burmistrza Miasta i Gminy Kowalewo – Pomorskie przybyła
Pani Zyta Szymańska – kierownik M-GOPS w Kowalewie Pomorskim, Gminę Brzuze reprezentowała Pani Agata
Ciechanowska, Gminę Golub – Dobrzyń reprezentował Pan Krzysztof Pieczka, Gminę
Radomin reprezentowała Pani Ilona Wiśniewska – kierownik GOPS w Radominie. Ponadto
w uroczystości wzięli udział licznie przybyli kierownicy i pracownicy ośrodków
pomocy społecznej, przedstawiciele LGD, oraz wielu organizacji pozarządowych.
Szczególnie wyrazy wdzięczności
kierujemy do Pani Wójt Gminy Zbójno za szerokie rozumienie problemów społecznych
i odważną decyzję o powołaniu spółdzielni, a także dla Pań i Panów radnych i
sołtysów oraz wszystkich, którzy nas wspierali: duchowo i materialnie.
To ważne że byliście z nami Państwo w tak
ważnym dla nas dniu. Sprawliście Państwo, że atmosfera spotkania była
wspaniała.
Zapraszamy do zapoznania się z foto relacją z tego wydarzenia.
WIZYTA
STUDYJNA W SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ „PRIMA” W PCIMIU
Gmina Zbójno i
Stowarzyszenia Czas dla Zbójna w dalszym ciągu pracują nad utworzeniem
przedsiębiorstwa społecznego na terenie Gminy. Grupa inicjatywna i osoby
zaangażowane w prace nad przedsięwzięciem
szukają nowych inspiracji i doświadczeń. W tym celu 9 i 10 marca wraz z Panią
Katarzyną Kukielską – Wójtem Gminy Zbójno i Panem Michałem Krupka – kierownikiem
GOPS w Zbójnie odbyliśmy wizytę studyjną w Spółdzielni Socjalnej PRIMA w Gminie
Pcim (województwo małopolskie).
Spółdzielnia Socjalna PRIMA została
założona w 2012 roku, aby przygotowywać posiłki w stołówkach szkolnych w Gminie
Pcim. Tamtejsze przedsiębiorstwo społeczne jest spółdzielnią osób prawnych,
założycielami są Gmina Pcim oraz Koło Gospodyń Wiejskich w Pcimiu. Celem
założenia spółdzielni było zapewnienie miejsc pracy dla pracowników
likwidowanych stołówek szkolnych oraz zmiana sposobu finansowania stołówek, tak
aby udział gminy zmniejszyć do poziomu minimalnego, przy utrzymaniu jakości i
niewysokiej ceny. Na rozpoczęcie działalności Spółdzielnia otrzymała
dofinansowanie w ramach realizowanego projektu w programie Akademia Rozwoju
Ekonomii Społecznej. Dofinansowanie było realizowane ze środków unijnych w
ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W roku 2015 Spółdzielnia Socjalna
PRIMA została wybrana Małopolskim Liderem Przedsiębiorczości Społecznej.
Goszcząc w Gminie Pcim
zapoznaliśmy się z codziennymi wyzwaniami związanymi z prowadzeniem
działalności cateringowej i stołówek szkolnych, sposobami jak efektywnie
organizować pracę i w jaki sposób szukać odbiorców usług. Mieliśmy możliwość
odbyć rozmowy z pracownikami, a także Panią Anną Dziadkowiec – Prezesem
Spółdzielni Socjalnej PRIMA oraz Panią Agnieszką Makowiecką – W-ce
Prezesem spółdzielni, które opowiedziały o realiach prowadzenia
przedsiębiorstwa społecznego.
Nasza grupa spotkała
się również z przedstawicielami samorządu lokalnego: Wójtem Gminy Pcim, Panem
Piotrem Hajduk oraz pracownikami urzędu, aby porozmawiać o skutecznych
sposobach współpracy samorządu i przedsiębiorstwa społecznego. Jednostki
samorządu terytorialnego mają bowiem możliwość stosowania w zamówieniach
publicznych tzw. klauzul społecznych dla przedsiębiorstw społecznych, które
zatrudniają osoby mające problemy z integracją zawodową i społeczną (art.22
ust. 2 iart.29 ust.4 Pzp). Stosowanie klauzul społecznych jest zależne tylko i
wyłącznie od decyzji zamawiającego. Możliwe
jest także zlecanie zadań podmiotom ekonomii społecznej w trybie
bezprzetargowym zgodnie z art. 4 ust. 8 Prawo zamówień publicznych oraz atr.15
a Ustawy o spółdzielniach socjalnych. Pozytywna współpraca jednostek samorządu
terytorialnego i przedsiębiorstw społecznych przyczynia się do brania
społecznej odpowiedzialności za problemy osób wykluczonych społecznie i zagrożonych
wykluczeniem społecznym. Przykładem takiej dobrej praktyki jest Gmina Pcim, z
której doświadczenia my również chcemy czerpać.
W dniach 9 i 10 marca
2017 roku odbyła się wizyta studyjna do Gminy Pcim,
w województwie małopolskim, w której udział wzięli: Pani Wójt Katarzyna Kukielska, kierownik GOPS Pan Michał Krupka oraz członkowie grupy inicjatywnej pracujący nad utworzeniem spółdzielni socjalnej w naszej Gminie wraz z przyszłymi pracownicami.
w województwie małopolskim, w której udział wzięli: Pani Wójt Katarzyna Kukielska, kierownik GOPS Pan Michał Krupka oraz członkowie grupy inicjatywnej pracujący nad utworzeniem spółdzielni socjalnej w naszej Gminie wraz z przyszłymi pracownicami.
Wizyta studyjna miała na celu
wymianę doświadczeń oraz poznanie rozwiązań w obszarze ekonomii społecznej
stosowanych w Gminie Pcim. Spółdzielnia Socjalna PRIMA została założona w 2012
roku, aby przygotowywać posiłki w stołówkach szkolnych w Gminie Pcim. Tamtejsze
przedsiębiorstwo społeczne jest spółdzielnią osób prawnych, założycielami są
Gmina Pcim oraz Koło Gospodyń Wiejskich w Pcimiu. Celem założenia spółdzielni
było zapewnienie miejsc pracy dla pracowników likwidowanych stołówek szkolnych
oraz zmiana sposobu finansowania stołówek, tak aby udział gminy zmniejszyć do
poziomu minimalnego, przy utrzymaniu jakości i niewysokiej ceny. Na rozpoczęcie
działalności Spółdzielnia otrzymała dofinansowanie w ramach realizowanego
projektu w programie Akademia Rozwoju Ekonomii Społecznej. Dofinansowanie jest
realizowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W roku 2015 Spółdzielnia
Socjalna PRIMA została wybrana Małopolskim Liderem Przedsiębiorczości
Społecznej.
Pierwszego dnia wizyty odbyło się spotkanie
się z przedstawicielami Spółdzielni Socjalnej PRIMA, Panią Anną Dziadkowiec –
Prezesem spółdzielni oraz Panią Agnieszką Makowiecką – W-ce Prezes spółdzielni oraz pracownikami w
wybranych stołówkach. Drugiego dnia nasza grupa spotkała się z przedstawicielami
samorządu lokalnego: Wójtem Gminy Pcim, Panem Piotrem Hajduk oraz pracownikami
urzędu.
W naszym prostym zyciu milosc odgrywa bardzo szczególna role. Teraz jestesmy w stanie uczynic twoje zycie milosne zdrowym i nie ma miejsca na zadne klopoty. Wszystko to jest mozliwe dzieki AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Pomógl mi rzucic zaklecie, które przywrócilo mojego zaginionego kochanka z powrotem na 48 godzin, które zostawily mnie dla innej kobiety. mozesz takze skontaktowac sie z nim ( agbazara@gmail.com ) lub WhatsApp / Call: ( +2348104102662 ), i byc szczesliwym na wieki, tak jak teraz z jego doswiadczeniem.
OdpowiedzUsuń