FOTO - RELACJE


UROCZYSTE OTWARCIE
SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ "ZBÓJEŃSKI KREDENS"

W dniu 16 lutego 2017 roku miało miejsce uroczyste otwarcie Spółdzielni Socjalnej „ZBÓJEŃSKI KREDENS”, w którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych,  lokalnych firm i instytucji oraz osoby indywidualne. Wydarzenie zorganizowano dzięki pomocy Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej „TŁOK” w Toruniu oraz Gminy Zbójno. 

Nasza Spółdzielnia stanowi podmiot ekonomii społecznej, której założycielami są osoby prawne: Gmina Zbójno i Stowarzyszenie „Czas dla Zbójna”.
Pani Katarzyna Kukielska, Wójt Gminy Zbójno, opowiedziała o motywach kierujących lokalnym samorządem przy podejmowaniu odważnej decyzji by inwestować w sektor ekonomii społecznej. Dzięki tej decyzji pięć osób z terenu Gminy Zbójno znalazło zatrudnienie w ramach umowy o pracę. Ponadto dwie osoby podjęły współpracę z podmiotem w ramach umowy zlecenia. Spółdzielnia socjalna stanowi praktyczny przykład łączenia troski o rozwiązywanie problemów społecznych z optymalizowaniem wydatków z funduszu gminy. Spółdzielnia bowiem od 22 stycznia 2018 roku realizuje gminny program dożywiania dzieci szkolnych. 

Historię powstania i budowania zespołu „ZBÓJEŃSKIEGO KREDENSU” przybliżyła Pani Estera Rutkowska,  członkini grupy inicjatywnej biorąca udział w projekcie oraz Członek Zarządu Spółdzielni. Powstanie podmiotu było możliwe dzięki skorzystaniu z dofinansowania ze środków EFS. Grupa inicjująca powołanie spółdzielni oraz przyszli pracownicy solidarnie  brali udział w ścieżce szkoleniowo – doradczej, koordynowanej przez OWES „TŁOK”.  Dofinansowano utworzenie 5 miejsc pracy w ramach projektu RPO dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020 Oś priorytetowa 9: Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.4: Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 9.4.1: Rozwój podmiotów sektora ekonomii społecznej. 

W kolejnym wystąpieniu Pan Michał Krupka, kierownik GOPS w Zbójnie oraz Przewodniczący Powiatowego zespołu ds. Ekonomii Społecznej przybliżył obecnym idee oraz cele działania zespołu. Opowiedział czym jest ekonomii aspołeczna oraz  dlaczego ważną sprawą jest wzmacnianie tego sektora. 

Pani Edyta Brzostkowska specjalistka od zamówień publicznych, doradca Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej „TŁOK” w Toruniu  w swoim wystąpieniu przedstawiła zagadnienie odpowiedzialnych zamówień publicznych oraz możliwość wykorzystywania klauzul społecznych przez jednostki samorządu terytorialnego. 

Bardzo dziękujemy OWES TŁOK za pomoc w zorganizowaniu dzisiejszej uroczystości, dziękujemy też wszystkim gościom za przybycie. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele lokalnego samorządu: Wójt Gminy Zbójno, Pani Katarzyna Kukielska, Przewodniczący Rady Gminy Zbójno, Pan Mieczysław Pankiewicz oraz Radni: Pani Grażyna Stachowska, Pani Hanna Wesołowska oraz  Pan Grzegorz Maślewski wraz z sołtysami. W uroczystości udział wzięli także zaproszeni goście: Starosta Powiatu Golubsko – Dobrzyńskiego, Pan Andrzej Okruciński, Wójt Gminy Ciechocin, Pan Jerzy Cieszyński, w imieniu Burmistrza Miasta Rypin uczestniczyła Pani Monika Kalinowska, Miasto Golub – Dobrzyń reprezentowała Pani  Beata Meredyk – Chlebowska – kierownik MOPS w Golubiu – Dobrzyniu, w imieniu burmistrza Miasta i Gminy Kowalewo – Pomorskie przybyła Pani Zyta Szymańska – kierownik M-GOPS w Kowalewie Pomorskim,  Gminę Brzuze reprezentowała Pani Agata Ciechanowska, Gminę Golub – Dobrzyń reprezentował Pan Krzysztof Pieczka, Gminę Radomin reprezentowała Pani Ilona Wiśniewska – kierownik GOPS w Radominie. Ponadto w uroczystości wzięli udział licznie przybyli kierownicy i pracownicy ośrodków pomocy społecznej, przedstawiciele LGD, oraz wielu organizacji pozarządowych. 

Szczególnie wyrazy wdzięczności kierujemy do Pani Wójt Gminy Zbójno za szerokie rozumienie problemów społecznych i odważną decyzję o powołaniu spółdzielni, a także dla Pań i Panów radnych i sołtysów oraz wszystkich, którzy nas wspierali: duchowo  i materialnie.
 To ważne że byliście z nami Państwo w tak ważnym dla nas dniu. Sprawliście Państwo, że atmosfera spotkania była wspaniała.
Zapraszamy do zapoznania się z foto relacją z tego wydarzenia. 




























 















WIZYTA STUDYJNA W SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ „PRIMA” W PCIMIU

Gmina Zbójno i Stowarzyszenia Czas dla Zbójna w dalszym ciągu pracują nad utworzeniem przedsiębiorstwa społecznego na terenie Gminy. Grupa inicjatywna i osoby zaangażowane w prace nad przedsięwzięciem  szukają nowych inspiracji i doświadczeń. W tym celu 9 i 10 marca wraz z Panią Katarzyną Kukielską – Wójtem Gminy Zbójno i Panem Michałem Krupka – kierownikiem GOPS w Zbójnie odbyliśmy wizytę studyjną w Spółdzielni Socjalnej PRIMA w Gminie Pcim (województwo małopolskie). 

Spółdzielnia Socjalna PRIMA została założona w 2012 roku, aby przygotowywać posiłki w stołówkach szkolnych w Gminie Pcim. Tamtejsze przedsiębiorstwo społeczne jest spółdzielnią osób prawnych, założycielami są Gmina Pcim oraz Koło Gospodyń Wiejskich w Pcimiu. Celem założenia spółdzielni było zapewnienie miejsc pracy dla pracowników likwidowanych stołówek szkolnych oraz zmiana sposobu finansowania stołówek, tak aby udział gminy zmniejszyć do poziomu minimalnego, przy utrzymaniu jakości i niewysokiej ceny. Na rozpoczęcie działalności Spółdzielnia otrzymała dofinansowanie w ramach realizowanego projektu w programie Akademia Rozwoju Ekonomii Społecznej. Dofinansowanie było realizowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W roku 2015 Spółdzielnia Socjalna PRIMA została wybrana Małopolskim Liderem Przedsiębiorczości Społecznej.
Goszcząc w Gminie Pcim zapoznaliśmy się z codziennymi wyzwaniami związanymi z prowadzeniem działalności cateringowej i stołówek szkolnych, sposobami jak efektywnie organizować pracę i w jaki sposób szukać odbiorców usług. Mieliśmy możliwość odbyć rozmowy z pracownikami, a także Panią Anną Dziadkowiec – Prezesem Spółdzielni Socjalnej PRIMA oraz Panią Agnieszką Makowiecką    W-ce Prezesem spółdzielni, które opowiedziały o realiach prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego. 

Nasza grupa spotkała się również z przedstawicielami samorządu lokalnego: Wójtem Gminy Pcim, Panem Piotrem Hajduk oraz pracownikami urzędu, aby porozmawiać o skutecznych sposobach współpracy samorządu i przedsiębiorstwa społecznego. Jednostki samorządu terytorialnego mają bowiem możliwość stosowania w zamówieniach publicznych tzw. klauzul społecznych dla przedsiębiorstw społecznych, które zatrudniają osoby mające problemy z integracją zawodową i społeczną (art.22 ust. 2 iart.29 ust.4 Pzp). Stosowanie klauzul społecznych jest zależne tylko i wyłącznie od decyzji zamawiającego.  Możliwe jest także zlecanie zadań podmiotom ekonomii społecznej w trybie bezprzetargowym zgodnie z art. 4 ust. 8 Prawo zamówień publicznych oraz atr.15 a Ustawy o spółdzielniach socjalnych. Pozytywna współpraca jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorstw społecznych przyczynia się do brania społecznej odpowiedzialności za problemy osób wykluczonych społecznie i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Przykładem takiej dobrej praktyki jest Gmina Pcim, z której doświadczenia my również chcemy czerpać. 


W dniach 9 i 10 marca 2017 roku odbyła się wizyta studyjna do Gminy Pcim,
w województwie małopolskim, w której udział wzięli: Pani Wójt Katarzyna Kukielska, kierownik GOPS Pan Michał Krupka oraz członkowie grupy inicjatywnej pracujący nad utworzeniem spółdzielni socjalnej w naszej Gminie wraz z przyszłymi pracownicami. 

Wizyta studyjna miała na celu wymianę doświadczeń oraz poznanie rozwiązań w obszarze ekonomii społecznej stosowanych w Gminie Pcim. Spółdzielnia Socjalna PRIMA została założona w 2012 roku, aby przygotowywać posiłki w stołówkach szkolnych w Gminie Pcim. Tamtejsze przedsiębiorstwo społeczne jest spółdzielnią osób prawnych, założycielami są Gmina Pcim oraz Koło Gospodyń Wiejskich w Pcimiu. Celem założenia spółdzielni było zapewnienie miejsc pracy dla pracowników likwidowanych stołówek szkolnych oraz zmiana sposobu finansowania stołówek, tak aby udział gminy zmniejszyć do poziomu minimalnego, przy utrzymaniu jakości i niewysokiej ceny. Na rozpoczęcie działalności Spółdzielnia otrzymała dofinansowanie w ramach realizowanego projektu w programie Akademia Rozwoju Ekonomii Społecznej. Dofinansowanie jest realizowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W roku 2015 Spółdzielnia Socjalna PRIMA została wybrana Małopolskim Liderem Przedsiębiorczości Społecznej.
 Pierwszego dnia wizyty odbyło się spotkanie się z przedstawicielami Spółdzielni Socjalnej PRIMA, Panią Anną Dziadkowiec – Prezesem spółdzielni oraz Panią Agnieszką Makowiecką –  W-ce Prezes spółdzielni oraz pracownikami w wybranych stołówkach. Drugiego dnia nasza grupa spotkała się z przedstawicielami samorządu lokalnego: Wójtem Gminy Pcim, Panem Piotrem Hajduk oraz pracownikami urzędu.

 






Komentarze

  1. W naszym prostym zyciu milosc odgrywa bardzo szczególna role. Teraz jestesmy w stanie uczynic twoje zycie milosne zdrowym i nie ma miejsca na zadne klopoty. Wszystko to jest mozliwe dzieki AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Pomógl mi rzucic zaklecie, które przywrócilo mojego zaginionego kochanka z powrotem na 48 godzin, które zostawily mnie dla innej kobiety. mozesz takze skontaktowac sie z nim ( agbazara@gmail.com ) lub WhatsApp / Call: ( +2348104102662 ), i byc szczesliwym na wieki, tak jak teraz z jego doswiadczeniem.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty